Page 6 - Βάνα Παπαϊωάννου - Μια Γέφυρα αλλιώτικη από τις... άλλες και ο Δράκος του Νερού
P. 6

Απόσπασμα της εισήγησης που παρουσιάστηκε στις εργασίες του 1ου Παγκόσμιου
Συνεδρίου Μουσικής ‘’Γραμμές και κύκλοι – μουσικές γραφές ‘’στην Κοζάνη,
που πραγματοποιήθηκε στις 22 Αυγούστου 2014 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής
... Aξιότιμοι κύριοι διοργανωτές, αγαπητοί σύνεδροι, κυρίες και κύριοι,

Η μουσική εκπαίδευση σαν πολυδιάστατο ζήτημα σχετίζεται άμεσα με τη γενικότερη μόρφωση
πάνω στον πολιτισμό και την τέχνη.

Επίσης, είναι ήδη γνωστό πως η μουσική εκπαίδευση οφείλει να είναι συνδεδεμένη με την
κινητική, νοητική και συναισθηματική εξέλιξη των παιδιών. Έτσι, θα μπορούσε να πει κανείς π.χ.
(στα πλαίσια της σχολικής ζωής) ότι σε ένα μικρό παιδί δε θα θέσουμε ως κύριο στόχο
να του μάθουμε θεωρία και νότες στο πεντάγραμμο, αλλά θα επιδιώξουμε να βιώσει τη μουσική
εμπειρικά, μέσα από το τραγούδι, την κίνηση, τον αυτοσχεδιασμό, κλπ. Ενώ, αντίστοιχα, σε ένα
μεγαλύτερο παιδί θα προσπαθήσουμε να του μεταδώσουμε το βάθος και τη δύναμη της μουσικής
εμπειρίας με όλα τα διαθέσιμα μέσα αλλά και τη σύνδεση της με την ιστορία και τις άλλες τέχνες.

Υπάρχει, όμως, και ένα σημαντικό κομμάτι της μουσικής εκπαίδευσης το οποίο έχει υποτιμηθεί και
αυτό δεν είναι άλλο από τον ρόλο της στην κατάρτιση ευαίσθητων ακροατών, διότι απλά,
η ακρόαση της μουσικής είναι τέχνη. Μία τέχνη την οποία, αν την είχαμε διδάξει πολύπλευρα και
διαθεματικά, θα ήμασταν όλοι κερδισμένοι, οι μουσικοί, οι καθηγητές, τα ωδεία, οι ορχήστρες,
οι μαέστροι, οι συνθέτες αλλά και οι ακροατές … αφού ο κόσμος της μουσικής έχει ανάγκη από
όλους μας!

Με το παραπάνω σκεπτικό και με έκδηλη την ανησυχία μου γιατί οι αίθουσες των συναυλιών
δε γεμίζουν ασφυκτικά με νέους και παιδιά, με αναπάντητο το ερώτημα γιατί οι ορχήστρες μας
δεν αποκτούν πια φανατικούς ακροατές [ επιτρέψτε τη χρήση του όρου ] κατάρτισα
μια εκπαιδευτική μουσική πρόταση η οποία θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες
ενός εκπαιδευτικού προγράμματος για ορχήστρα ή σύνολο μουσικής δωματίου
ή ακόμα και ενός μικρού piano ensemble με σκοπό μέσα από την παρουσία μιας συναυλίας
να κερδίσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών και να τα κάνουμε να επιθυμούν να ονειρευτούνε
μέσα από τη μουσική.

Δράττοντας την έμπνευση από τον εορτασμό των 110 χρόνων από τη γέννηση του
Νίκου Σκαλκώτα, δημιούργησα ένα Διαθεματικό Συμμετοχικό Μουσικό Παραμύθι για παιδιά
με θέμα τη μουσική προσωπικότητα του Νίκου Σκαλκώτα και τα δύο είδη μουσικής
σημειογραφίας, την παρασημαντική μουσική γραφή και δυτική μουσική σημειογραφία
και τα ακούσματα που τις εκπροσωπούν.

Η Αλλιώτικη Γέφυρα είναι ένα διαφορετικό μουσικό παραμύθι βασισμένο
- στο βιβλίο ΄΄Νίκος Σκαλκώτας, ένας συνθέτης που θέλουν να τον αγαπήσουν τα παιδιά΄΄,
- στην ακρόαση μουσικών θεμάτων από έργα του Νίκου Σκαλκώτα και των Μουσουργών
που μαθήτευσε,
- στην οπτική εξοικείωση της παρασημαντικής μουσικής γραφής και της δυτικής μουσικής
σημειογραφίας, αλλά και στις μελωδίες της ευρωπαϊκής του μουσικής παιδείας,
η οποία τον οδήγησε συνθετικά σε νέους μουσικούς τόπους.

Η διαδραστική μουσική παρουσίαση του παραμυθιού σε μορφή εκπαιδευτικής
εκδήλωσης περιλαμβάνει
- συμμετοχική αφήγηση,

                                                                   6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11